Viete o tom, že kvalitný spánok ovplyvňuje nielen celkové zdravie, ale aj našu krásu?

zena-spanek-krasa

Spánok a jeho vplyv na naše telo a celkové zdravie sa často podceňuje. Kvalitný spánok ovplyvňuje nielen zdravie, to ako bude prebiehať náš deň, ale aj náš vzhľad. “Vyspať sa do krásy“ môže znieť ako staré klišé, no v skutočnosti je za tým kus pravdy.

Aké sú výhody kvalitného spánku pre krásu a ako si dopriať kvalitný oddych?

Ako môže zlý spánok ovplyvniť vzhľad?

Nedostatok spánku sa stal celosvetovým problémom. Nedostatok spánku pôsobí na hmotnosť, duševné zdravie a imunitu. Vedeli ste o tom, že nekvalitný spánok pôsobí aj na pokožku a vzhľad? Naša pokožka využíva spánok na regeneráciu a keď ho nemá dostatok, následky sú viditeľné. Okrem toho zlý spánok ovplyvňuje aj ďalšie aspekty.

Atraktivita

Nedostatok spánku súvisí so zníženou príťažlivosťou a tým, ako pôsobíte na druhých ľudí. Keď sa dobre vyspíte, automaticky sa cítite lepšie a je pravdepodobné, že sa o seba budete lepšie starať.

Starnutie

Zlá kvalita spánku urýchľuje prirodzené starnutie. Zvyšuje sa výskyt vrások a nerovnomerná pigmentácia a znižuje sa aj elasticita pokožky. Nedostatok spánku taktiež bráni schopnosti pokožky zotaviť sa zo slnečného žiarenia.

Sebaúcta

Tí, ktorí pravidelne trpia zlým spánkom, sú nespokojnejší so svojím fyzickým vzhľadom než dobrí spáči. Keď sa zobudíte z dostatočného spánku je pravdepodobnejšie, že sa budete cítiť oveľa lepšie ako niekto, kto spal iba dve hodiny.

Tip: Chcete byť úspešní? Začnite viac oddychovať!

Pokožka

Obrázok od deadwinter z Pixabay

Nedostatok spánku môže spôsobiť stres, ktorý môže zhoršiť kvalitu kolagénu v pokožke, viesť k vyrážkam, nerovnomerným tónom pleti a vysychaniu.

Prečo vaša koža potrebuje kvalitný spánok?

  • Nedostatok spánku v organizme spôsobuje chemickú nevyváženosť, čo vedie k dehydratácii, začervenaniu a popraskaniu pleti. Na pohľad potom pôsobíte unavenejšie, ba dokonca staršie, než v skutočnosti ste. Vďaka kvalitnému odpočinku sa telu darí ľahšie zbavovať sa nahromadených toxínov, odumretých buniek a krviniek.
  • Málo spánku spôsobuje rozširovanie ciev na tvári, čo sa prejavuje modrými alebo zelenými tieňmi v očnom okolí.
  • Príliš málo spánku zhoršuje existujúce kožné problémy, ako je akné, alergia či dermatitída, atopický ekzém alebo psoriáza.

Výhody kvalitného spánku pre krásu

Menej vrások

Pri spánku sa pokožka obnovuje a produkuje nový kolagén. Je to súčasť procesu, ktorý zabraňuje ochabovaniu, starnutiu a vzniku vrások. Čím viac kolagénu vaša pokožka počas spánku produkuje, tým je menej pravdepodobné, že sa vám budú tvoriť vrásky.

Opuchnuté oči a kruhy pod očami

Tmavých kruhov a opuchov pod očami je ťažké sa zbaviť. A ak vám nepomáhajú ani drahé krémy, zvážte vaše spánkové návyky. Keď si doprajete dostatočný spánok, zobudíte sa s jasnými a žiariacimi očami.

Redukcia hmotnosti

Kvalitný spánok má pozitívny vplyv aj chudnutie. Ak sa dobre nevyspíte, na druhý deň má vaše telo prirodzenú tendenciu jesť oveľa viac a najmä sacharidové potraviny. Telu chýba cukor a pravdepodobne nesiahnete po ovocí, ale po nejakej lahôdke. Stačí sa dobre a kvalitne vyspať a chute na nezdravé jedlo budú menšie. Trávenie a orgány sa tiež počas spánku prečisťujú, regenerujú a ukladajú živiny do tela. Ak spíte primálo, trávenie môže byť spomalené alebo naopak vyčerpané.

Inšpirácia: Zdravý spánok môžete podporiť pravidelným cvičením. Ako cvičiť doma?

Zdravšia pleť

Vaša pokožka využíva čas počas spánku na to, aby sa regenerovala zo stresu, ktorému bola vystavená počas dňa. Nedostatok spánku môže zabrániť tomu, aby sa vaša pokožka úplne uzdravila, čo môže zvýšiť výskyt kožných ochorení. Správny spánok podporuje zdravé prekrvenie pokožky, výsledkom čoho je rovnomernejší tón pleti a lepšia elasticita kože.

Lepšia nálada

Nedostatok spánku ovplyvňuje aj vašu náladu. Pri zlom spánku sa cítite unavení, podráždení, máte málo energie na vykonávanie rôznych úloh a aj vaše sociálne interakcie sú obmedzené. Čím lepšie sa vyspíte, tým budete šťastnejší.

Tip: Viete aké zdravotné benefity prináša plnohodnotný relax?

Pomoc vlasom

Nedostatok spánku sťažuje rast vlasov a spôsobuje stres. A viac stresu vedie k tvorbe kortizolu, čo môže viesť k vypadávaniu vlasov. Berte to ako ďalší dôvod, prečo by ste sa mali dnes večer dostať do postele skôr.

Ako spoznáte, že spíte málo?

Suchá, podráždená a dehydratovaná pokožka nemusí súvisieť iba s nedostatkom kvalitnej kozmetickej starostlivosti, ale tiež s dobrým spánkom. Medzi ďalšie varovné signály, ktorými si vaše telo pýta viac odpočinku, sú, ako sme spomínali vyššie, kruhy a opuchy pod očami, nadmerná bledosť a podráždenosť či pribúdajúce vyrážky a vrásky.

Tip: Nezabudnite, že aj sexi nočná košieľka môže byť pohodlná. Môže to byť práve ona, kto zaistí príjemnú večernú aktivitu, po ktorej budete príjemne unavení a spánok bude o to kvalitnejší.

10 +1 tipov ako sa vyspať do krásy

Photo by Leohoho on Unsplash

1. Vytvorte si relaxačnú rutinu

Ak sa snažíte pred spaním upokojiť, vytvorte si spánkovú rutinu, ktorá vám pomôže relaxovať. Zvážte zapisovanie si myšlienok do denníka, čítanie knihy alebo relaxačný kúpeľ. Spojte zaspávanie s činnosťou, ktorá vám navodí pocit pokoja. 

2. Pred spaním sa umyte

Ísť spať s make-upom a znečistenou pokožkou je jednou z najhorších vecí, ktoré môžete pre svoju pleť urobiť. Nezabudnite si pred spaním umyť tvár, aby ste odstránili všetky toxíny a naneste na ňu kvalitné kozmetické prípravky.

3. Vyčistite obliečky aspoň raz týždenne

Podobne, ako by ste si mali prať obliečku na vankúš aspoň raz týždenne, platí aj pre posteľnú bielizeň. Pranie obliečok odstráni všetky baktérie, ktoré by mohli spôsobovať akné. Okrem toho si môžete dopriať aj nové príjemné obliečky a doplnky do spálne, vďaka ktorým sa budete cítiť ako v bavlnke.

4. Stravujte sa zdravo

Na večer vynechajte ťažké jedlá a pred spaním sa neprejedzte. Posledné jedlo sa odporúča maximálne 3 hodiny pred spánkom.

5. Obmedzte alkohol a nikotín

Namiesto večerného vínka alebo pohára piva si doprajte upokojujúci čaj bez kofeínu. Pred spaním nefajčite. Nikotín má totiž povzbudzujúce účinky a bráni zaspatiu.

6. Vetrajte

Počas spánku telo spotrebuje dostatočné množstvo kyslíka, preto je dobré pred spaním vyvetrať alebo používať čističku vzduchu, ktora udržujte nižšiu teplotu v miestnosti. Ideálna teplota na spánok je 17 – 21 °C. 

7. Obmedzte elektriku

Obrázok od meganlynchnz z Pixabay

Pokožke ani spánku nepomáha všadeprítomná elektronika. Svetlo z obrazovky, počítača alebo mobilu potláčajú produkciu spánkového hormónu. Aspoň hodinu predtým, ako sa schúlite do postele, sa vzdajte všetkých technológii a čas venujte radšej knihe alebo meditácií.

8. Vytvorte si príjemné prostredie

Ak chcete, aby spálňa signalizovala vášmu telu, že je čas ísť spať, uistite sa, že váš matrac je pohodlný, v miestnosti máte primeranú teplotu a všetky jasné svetlá sú vypnuté. Taktiež môžete zvážiť kúpu závesov so zatemňovacími látkami, ktoré zabránia prenikaniu svetla.

9. Dbajte na pravidelnosť

Snažte sa chodiť spať aj vstávať v rovnaký čas a vyhýbajte sa spánku počas dňa. Pokúste sa dodržiavať rovnaký režim spánku aj cez víkendy.

10. Vyhýbajte sa stresu

Stres sa pravdepodobne úplne vylúčiť nedá, no dá sa s ním pracovať a vyrovnať. Tento krok bude mať pozitívny vplyv nielen na váš spánok. Proti stresu pomáha napríklad masáž, relaxačné cvičenia, meditácia či aromaterapia.

Nenúťte sa však do fyzických aktivít, ktoré vás nebavia a radšej sa snažte sa relaxovať príjemnou činnosťou.

11. Vyskúšajte čaje na spanie

Bylinky sú pre svoje upokojujúce účinky známe odpradávna. Dokážu upokojiť nervy, zlepšujú zaspávanie aj celkovú kvalitu spánku. Čaje, ktoré zlepšujú spánok obsahujú najmä ľubovník, medovku, harmanček alebo koreň z valeriány. Pri výbere vhodnej kombinácie bylín sa zamerajte aj na ich ďalšie účinky a vyberte si najlepšiu kombináciu podľa vašich potrieb.

Dominika Blchová, PoctiveSEO.sk