Ako sa dostať do formy a vyzerať dobre?

zena-fitness-postava

Snažíte sa zhodiť pár nadbytočných kíl, aby ste v plavkách vyzerali dobre? Chcete si opäť obliecť vaše obľúbené džínsy, ktoré momentálne nezapnete? Ak chcete žiť zdravším životným štýlom a priblížiť sa k vašej vysnívanej postave a hmotnosti, je dôležité stanoviť si určité ciele.

Či už je to novoročné predsavzatie, alebo pretože vaše oblečenie je vám niečo tesnejšie, alebo jednoducho, preto, že sa chcete vyzerať lepšie a byt’ zdravší, inšpirujte sa našimi tipmi a pustite sa do zmeny vášho životného štýlu jednoducho a efektívne.

Prečo je “byt’ fit” dôležité?

Dostať sa do formy a vyzerať dobre vám pomôže zvýšiť vaše sebavedomie. Nie je to však jediná výhoda:

  • Nižšie riziko rakoviny, srdcových chorôb a cukrovky
  • Zvýšené libido
  • Lepší spánok aj náladu
  • Posilnená obranyschopnosť vášho organizmu
  • Zlepší sa pamäť aj kognitívne schopnosti

Prečítajte si: Ako na prevenciu cukrovky a ďalších civilizačných chorôb?

5+1 tipov, ako sa jednoducho dostať do formy

1. Pravidelný pohyb

Nie je žiadnym prekvapením, že pohyb je pre telo mimoriadne dôležitý, nielen z hľadiska kondície, ale aj celkového zdravia.

Dostať sa do formy je bez pomoci pravidelnej fyzickej aktivity takmer nemožné. Ak nie ste na šport zvyknutí, začnite pomaly a postupne vašu fyzickú aktivitu zvyšujte. Aj keď sa len párkrát do týždňa vyberiete na túru, do prírody alebo sa začnete venovať venčeniu psov od susedov, je dôležité zahrnúť pohyb do vašej každodennej rutiny. 

Fotografie od používateľa Pixabay zo služby Pexels

2. Nájdite si cvičenie, ktoré vás bude baviť

Je jednoduché rýchlo stratiť motiváciu, ak vás niečo nebaví. Ak si však nájdete pohybovú aktivitu, pri ktorej sa budete skutočne zabávať, budete to robiť s nadšením. Nie vždy musíte vyhodiť peniaze za permanentku do fitka či posilňovne. Existujú aj iné možnosti, z ktorých si určite vyberiete to, čo je pre vás vhodné.

Tip: Pri behu vonku myslite na bezpečnosť a používajte reflexné pásky a rôzne reflexné prvky.

Ak neznášate beh, nájdite si niečo iné a nedovoľte, aby to bol dôvod, prečo sa prestanete snažiť dostať do formy. V súčasnosti existuje toľko rôznych typov cvičení, od jogy a pilates pre mamičky až po aerobik, gymnastiku a tanec. Vyskúšajte rôzne druhy a zistite, čo sa vám niečo naozaj páči.

Ak je nejaký iný šport, ktorý ste vždy chceli vyskúšať, choďte a vyskúšajte ho.

3. Cvičiť môžete aj doma

Ak neradi chodíte cvičiť medzi ľudí, hýbať a zapotiť sa môžete aj vo vašej domácnosti. Internet zahŕňa nespočetné množstvo stránok a online videí na rôzne cvičenia. Či už ide o pilates, jogu alebo tanec, vyskúšajte viacero možností a obmieňajte ich.

Ďalšou skvelou možnosťou môžu byť fitness pomôcky ako činky, bicykel, trenažér, ba dokonca rebriny na cvičenie priamo v pohodlí vášho domova.

Cvičiť môžete samozrejme aj s vlastnou váhou, klasikou sú drepy, kliky, výpady, cviky na brucho, zadok a stehná, ktoré taktiež nájdete online.

Pre vyššiu úroveň vašej fyzickej kondície, môžete urobiť veľa aj vtedy, ak sa napríklad na domáce práce začnete pozerať z iného uhla. Aj tie môžu byť skvelou príležitosťou na cvičenie a spálenie kalórií. Keď pôjdete do obchodu, nepoužite auto, radšej sa prejdite, vyhnite sa výťahom a choďte po schodoch a podobne.

Tip: Cvičením spoločne s rodinou urobíte veľa nielen pre svoje zdravie, ale zároveň budete pre vaše deti príkladom a naučíte ich zdravému životnému štýlu a zodpovednosti.

4. Vyvážená strava

Zdravé stravovanie je ďalším dôležitým faktorom vášho úspechu k dokonalej postave. Ak chcete byť fit, budete musieť zmeniť aj vaše stravovacie návyky. Hoci sú módne diéty a rýchle očisty lákavé, nie sú základom pre udržateľne zdravý životný štýl. Namiesto toho sa zaviažte jesť vyvážene a obmedziť vaše zlozvyky. Začnite jednoduchými zmenami a nezachádzajte do extrémov.

Ako na vyváženú stravu?

Obrázok od Devon Breen z Pixabay
  • Do vášho jedálnička zaraďte, čo najviac čerstvého ovocia, zeleniny a celozrnných výrobkov
  • Doprajte si potraviny, ktoré sú bohaté na bielkoviny ako mlieko, jogurty, syry, tofu či fazuľa
  • Neprejedajte sa
  • Ako desiatu alebo malé občerstvenie si doprajte porciu ovocia, alebo hrsť orechov
  • Vyhnite sa polotovarom a spracovaným potravinám
  • Obmedzte sladkosti a sladené nápoje
  • Jedzte potraviny bohaté na vlákninu
  • Obmedzte tučne jedlá, vyprážané a mastné pokrmy

Tip: Vyskúšajte bylinnú kúru na chudnutie.

5. Pitný režim

Keďže naše telo tvorí z viac než dvoch tretín voda, čistá voda je, preto najzdravšia a najrozumnejšia voľba k tomu, aby ste zostali hydratovaní.

Denne sa odporúča vypiť aspoň 2,5 litra tekutín, no počúvajte predovšetkým vaše telo. Pri zvýšenej fyzickej aktivite a v horúčavách treba samozrejme vypiť viac tekutín. Vyhnite sa sladeným nápojom s vysokým obsahom cukru ako sú koly, limonády, energetické nápoje a vyvarujte sa alkoholu.

Doplniť pitný režim si okrem čistej vody, môžete aj rôznymi minerálnymi vodami, čistými ovocnými šťavami a čajom.

6. Dostatok spánku

K jedlu a cvičeniu samozrejme patri aj dostatočný spánok. Pri redukcii hmotnosti je nevyhnutné dopriať si spánok – najlepšie 7-8 hodín. Kvalitný spánok prispieva k zlepšeniu fyzickej aktivity a práve zvýšený výkon nám umožní dostať telo do formy efektívnejšie. Nedostatok spánku oslabuje náš imunitný systém a metabolizmus, prispieva k vzniku mnohých ochorení a zdravotných komplikácií. Na to, aby telo správne fungovalo a spaľovalo kalórie potrebuje dostatok spánku, tak sa postarajte o to, aby ste sa dobre vyspali. 

Tip: Starajte sa o vašu postavu a zdravie a myslite aj na vhodne nastavené životné poistenie.

Tip na záver

Stanovte si presné ciele, ktoré chcete dosiahnuť a ako ich chcete dosiahnuť. Stanovenie cieľov sú skvelou motiváciou, nepremeškajte teda príležitosť a využite ich, inak to po určitom čase môžete vzdať. Ciele by ste si mali zapísať, aby ste ich mali stále na očiach, a aby ste na ne časom nezabudli.

Motivácia a odhodlanie sú to kľúčom k tomu, ako sa rýchlo dostať do formy. Nepotrebujete kúzla ani drahých osobných trénerov. V skutočnosti musíte vynaložiť úsilie  zmenu vašich návykov; zvyšok príde prirodzene. Budete prekvapení, ako rýchlo môžete schudnúť, ak sa sústredíte na malé ciele.

 

Dominika Blchová, PoctiveSEO.sk